top of page

NYITVA TARTÁS: Hétfő - Péntek: 8:00 - 17:00

Telefon:  +36-20-669-0692

                +36-1-310-2325

                +36-1-310-2334

Vezérműszíj csere

A főtengely által hajtott vezérműszíj hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását vezérli, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is a vezérműszíj hajtja. A vezérműszíj megfeszítésére szolgál a feszítőgörgő és sok esetben egy vagy több vezetőgörgő is része a vezérlésnek. A mai korszerű motoroknál, szinte mindig a vezérműszíj hajtja a vízpumpát is.
A legtöbb gyártó egyetért abban, hogy  a vezérműszíj állapota nem ellenőrizhető megbízhatóan, egy megadott intervallumot követően cserélni kell. Néhány gyártó ugyanakkor nem ajánlj csere időpontot, csak ellenőrzést ír elő.
Az ellenőrzést minden esetben érdemes szakértőkre bízni, mert a tapasztalatuk a vezérműszíj állapotának felismerésében kulcsfontosságú. Vannak olyan hibák, amelyek könnyen felismerhetőek (pl. olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra, repedések láthatóak a szíj fogárkaiban, a fogak profilja vagy a szíj sérült, deformált, a szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak),  mások alattomosan okozzák a gépjármű üzemzavarát, vagy akár a motor sérülését is.
Ha felmerül a csere, nem érdemes várni vele, mert elszakadása esetén nagyon komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában. Dugattyú törés, szelep törés, szelep görbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is lehet. Ennek javítása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét. Az autó szervizkönyvének a cserére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül be kell tartani!  A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy 5-6 év után javasolt a vezérműszíj cseréje, még akkor is ha az autóval ez idő alatt csak pár tízezer kilométer mentek összesen, mert az elöregedés nem függ a futástól, észre venni sem mindig lehet.
A vezérműszíj cseréjekor az alábbi alkatrészek cseréje is javasolt:

  • vezető- és feszítőgörgő: A gyárak 90%-a vezérűszíj cserével egyidőben történő vezető- és feszítőgörgő cseréjét is előírja. Ez drágítja ugyan a csereköltséget, azonban hosszútávon nemcsak kényelmesebb megoldás, de takarékosabb is. Ugyanis a görgőcsere elmulasztása esetén a motor zajszintje egyre erősebb lesz, amely nemcsak a vezetés komfortérzetét rontja, de azt is mutatja, hogy a görgők kopottak, így sokkal intenzívebben koptatja a szíjat is, rosszabb esetben el is szakítja azt.

  • Vízpumpa: Amennyiben vízpumpát is a vezérműszíj hajtja érdemes - állapottól függetlenül - a vízpumpát is kicserélni, ugyanis a csapágyhibás, öreg, váratlanul beálló vízpumpa szintén a vezérműszíj szakadásához vezethet. Arra is figyelemmel kell lenni, hogy a réginél feszesebb új szíj egy-két hét használat alatt tönkreteheti az öreg vízpumpát. Bár nem előírásszerű a vízpumpa meghibásodása vezérműszíj cseréjét követően, azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy kevés kilométer megtétele után jelentkezik vízpumpa hibája, ha nem cserélik egyszerre azokat. Erősen javasoljuk ezért ennek az alkatrésznek is a cseréjét, mert ha emiatt elszakad a szíj, megszűnik a főtengely és a vezérmű tengely közti kapcsolat és a dugattyú elgörbíthet a hengerfejben néhány szelepet. Ez pedig lényegesen magasabb javítási költséggel – nem beszélve az esetleges tréler költségről – jár, mintha egyszerre kerültek volna kicserélésre az együtt működő alkatrészek.

A vezérműszíj cserére kért és kapott árajánlatoknál – bár igaz ez minden árajánlatra –nagy lehet a szórás, sok függ attól, hogy mennyi és milyen minőségű alkatrészeket használnak fel. A vezérműszíj kiemelten fontos szerepére tekintettel csak megbízható alkatrészt tüntetünk fel árajánlatainkban, mert tudjuk, hogy a minőséget a motor megköszöni. Az a tapasztalatunk, hogy amennyiben aktuális lesz a csere, nem szabad spórolni rajta, valamennyi szükséges alkatrészt jó minőségű, megbízható alkatrészre kell cserélni, mert ennek elmaradása kiszámíthatatlan következményekkel, akár a motor tönkre tételével is járhat.

bottom of page